BRI_4031

 

七個小時    又十五個晨昏

 

眾人入夢    獨我遊遊蕩蕩

 

眾人皆醒   我卻渾渾噩噩   不能自己   

 

 

 

  既然你離我而去

 

我為所欲為   想和誰廝混就和誰廝混

 

想在華美的餐廳擺闊    也毫不猶豫

 

但什麼都趕不走那悲淒

 

因為什麼都比不上你

 

什麼都不能和你並論相提

 

 

 

自從你離去   空虛寂寞難以言喻

 

像隻忘了怎麼歌唱的夜鶯   停不住的潸然涕零

 

告訴我   親愛的   我到底怎麼了?

 

我可以隨心所欲勾搭任何一個女孩兒

 

但同時也勾起我對你的回憶

 

我向醫生求助   猜猜那傻子跟我說了什麼?

 

“哦!男孩呀!出門找些樂子吧!想玩什麼就玩什麼!”

 

他真是傻得可以

 

因為沒有什麼比得上你

 

什麼都不能和你並論相提

 

 

 

自從你離去   院子裡的花也枯萎凋零

 

和你生活在一起   說真的不容易

 

但我願意再試一次

 

因為沒有什麼比得上你

 

什麼都不能和你並論相提

 

 

 

 

<NOTHING COMPARES 2 U>

by 

JIMMY SCOTT

 

 

It's been seven hours and fifteen days
Since you took your love away
I go out every night and sleep all day
Since you took your love away
Since you been gone I can do whatever I want
I can see whomever I choose
I can eat my dinner in a fancy restaurant
But nothing
I said nothing can take away these blues
Nothing compares
Nothing compares to you

It's been so lonely without you here
Like a bird without a song
Nothing can stop these lonely tears from falling
Tell me baby where did I go wrong
I could put my arms around every girl I see
But they all remind me of you
I went to the doctor n'guess what he told me
He said boy you better have  some fun
No matter what you do
Nothing compares
Nothing compares to you

All the flowers that you planted
In the back yard
All died when you went away
I know that living with you was sometimes hard
But I'm willing to give it a try
Nothing compares
Nothing compares to you
Nothing compares
Nothing compares to you
Nothing compares
Nothing compares to you

 

 

 

 

 

 

 

《Nothing Compares 2 U》,由 Prince 創作,原唱則為 Sinead O’connor。

但我鍾愛 Jimmy Scott 帶點 “念歌” 式的爵士版本。

這個版本為人熟悉,源於電影《悄悄告訴她/Talk To Her》。

 

 

西班牙導演阿莫多瓦在編寫這部電影腳本時,選了一些曲子反覆播放,好定調寫作的情緒。

特別的是,電影上映後,除了電影原聲配樂之外,

也另外發行這些阿莫多瓦鍾愛的曲子,專輯名為《悲傷萬歲/Viva La Tristeza》,

Jimmy Scott 詮釋的這首《Nothing Compares 2 U》便收錄於其中。

這兩張專輯也是多年來深愛的寶貝。

 

每次聽 Jimmy Scott 詮釋的版本,我的心跳頻率一定亂了節奏,

深深覺得音樂是含有咖啡因,或是帶有酒精成份的。

心痛,不是虛無飄渺的形容詞,肉體其實感的到痛楚。

今晚,這首《Nothing Compares 2 U》,照例讓我心碎。

 

如果讓心臟科醫生建議我少喝點咖啡,少乾幾杯紅酒,我可以讓步妥協;

但這首歌,不能不聽……….。

 

 

 

 

 

 

........................................

 

 

 

 

 

 

It's a beautiful Monday.

 

London/英國倫敦

攝影,歌詞翻譯  Summer Lai

 

 

 

 

 

arrow
arrow

    夏天 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()